collapse

Для создания НОВОГО ПОСТА, необходимо выбрать нужный раздел ФОРУМА и создать в нем НОВУЮ ТЕМУ. Если вы новый пользователь, то вам нужно ЗАРЕГИСТРИРОВАТЬСЯ на форуме


Просмотр сообщений

В этом разделе можно просмотреть все сообщения, сделанные этим пользователем.


Сообщения - bigbird

Страницы: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 197
916


Highlights

• LEGO blocks weathered at sea have been collected from English beaches.

• Samples have been paired with archived blocks in their original condition.

• Physical and chemical changes to the plastic have been determined systematically.

• Weathered blocks undergo fouling, cracking, pigment leaching and mass loss.

• Quantification of the latter suggests residence times of the plastic of 100–1300 years.

Abstract

The residence times of plastics in the oceans are unknown, largely because of the durability of the material and the relatively short (decadal) period of time over which plastic products have been manufactured. In this study, classic LEGO bricks constructed of acrylonitrile butadiene styrene (ABS) and washed up on beaches of southwest England have been subjected to X-ray fluorescence (XRF) analysis and the spectra and any other identifiers matched with unweathered blocks stored in collections or sets of known history.

Relative to unweathered equivalents, weathered blocks exhibit varying degrees of yellowing, fracturing and fouling, and are of lower mass, average stud height and mechanical strength. These effects are attributed to photo-oxidative degradation and the actions of physical stress and abrasion while exposed to the marine environment. Infrared spectra indicate that the polymer remains largely intact on weathering but with photo-degradation of the polybutadiene phase of ABS, while quantification of XRF spectra reveals that pigments like cadmium sulphoselenide become more heterogeneously distributed in the matrix when in the environment.

Using measured mass loss of paired (weathered versus unweathered) equivalents and the age of blocks obtained from storage we estimate residence times of between about 100 and 1300 years for this type and thickness of plastic, with variations reflecting differences in precise additive composition and modes of weathering.

Source

917

this topic in English

Пластмассовые детали конструктора LEGO могут сохраняться в Мировом океане до 1300 лет

К такому выводу пришли ученые из британского университета Плимута, которые экспериментально выяснили, как морская вода разрушает пластмассовые детали. В исследовании, опубликованном в журнале Environmental Pollution, ученые проанализировали состояние порядка пятидесяти деталей LEGO, найденных на побережье Юго-Западной Англии в последние десять лет.

За эти годы многие волонтерские организации графства Корнуолл собрали с побережья тысячи таких предметов и других пластмассовых изделий. Для каждой найденной детали, выполненной из АБС-пластика (акрилонитрил бутадиен), ученые измеряли ее массу и диаметр уцелевших шипов.

Затем при помощи рентгенофлуоресцентного анализа ученые анализировали точный состав деталей на предмет наличия в нем определенных соединений – это позволило определить год производства тех или иных пластмасс. Сравнивая выброшенные на берег детали с их неиспорченными водой аналогами, произведенными в 70-80-е годы, ученые смогли оценить степень разрушения и главное – предсказать, как долго в океане сохраняются эти предметы – от ста до 1300 лет.

Источник

918
Дневник кругосветки: Кейптаун не принимает

Друзья! Следующая страница из дневников Андрея Подколзина о путешествии на «Палладе» будет уже с материка

Два дня мы готовились встретить Кейптаун. Большая приборка. Судно покрасили, отдраили, сделали все, что обычно делают хозяева дома для встречи гостей. Нам даже повезло:  все это случилось в абсолютный штиль. Семейство морских котиков приплывало и долго нежилось рядом с судном на солнце, весело обмахиваясь ластами. Видели детёныша косатки. Вечером состоялось награждение капитаном практикантов, было весело. Показали фильмы, снятые во время путешествия. Объявили, что лоцман будет около 3 утра.

Нас ждало новое путешествие на берегу 15 марта: экскурсия на мыс Доброй Надежды, пляж с пингвинами и вечерняя развлекательная программа.

Но у природы свои планы. К 4 утра ветер с берега настолько поднялся, что вход в порт Кейптаун был запрещён всем судам. И вот теперь мы стоим под двигателями против волны на рейде в 20 милях от порта. Якорь нас не держит… Ветер у берега 50-60 узлов…. Надеемся, что к вечеру ветер стихнет и тогда мы сможем оказаться на берегу. Прогнозов, когда это случится, никто не строит.

Мы на рейде не одни. Никого не пускают в порт Кейптауна

Появился слабый интернет. И тут мы узнали, что во всем мире гуляет страшная зараза. Страны закрывают сообщение между собой. Всеобщая истерия. Мы счастливы, что с родными и близкими ничего не случилось и все живы-здоровы, а ещё,  что этот месяц провели оторванными от новостей. Нервная система оказалась защищённой от всех этих истерий. Сразу в голову стишок-пирожок пришел:

сожгли последний телевизор
и сразу кончилась война
и эпидемии убийства
но новый год не наступил


Всем привет с борта Паллады, с нами все хорошо, чего и Вам желаем. До встречи»

919
Казалось бы, уже все или почти все парусные соревнования в мире отменили или отложили. Но нет, не все. Каждый день приходят новые сообщения

Так, сегодня участники кругосветной Clipper 2019-20 Race сообщили о решении организаторов прервать - как минимум на 10 месяцев - эту гонку, в которой участвуют любительские команды.

Пару недель назад YR рассказывали о том, что флот Clipper Race столкнулся с почти неразрешимой проблемой: яхтам-участницам предстояло посетить – одного за другим – три порта в Китае, где в этот момент бушевала эпидемия коронавируса. В итоге было решено: остановки в Китае отменить, бросить якоря в Субик-Бэй (неподалеку от Манилы) на финиппинском острове Лусон и провести там несколько гонок, после чего 21 марта взять курс через океан – в Сиэтл.

От плана, увы, пришлось отказаться. Потому что, во-первых, режим карантина ввели уже на Лусоне. А во-вторых, чрезвычайное положение объявлено на всей территории США.

Делать нечего.  Clipper 2019-20 Race, как утверждают ее участники, прерывают на 10 месяцев (с тем, чтобы после этого все-таки посетить китайские города и т.д.). Вопрос только в том, как тем же участникам вернуться на родину. По нынешним временам это немалая проблема…

ххх

Организаторы крупнейшей в мире регаты класса "Оптимист" – Garda Lake Meeting Optimist, которая должна была состояться 8 - 12 апреля, - объявили, что соревнования отложены. Новые предварительные даты проведения регаты -  11-14 июня.

ххх

Вчера вечером пришли сообщения  об отмене популярной 935-мильной регаты Antigua Bermuda Race. Традиционная гонка должна была стартовать 6 мая.

ххх

Наконец, вчера британский The Royal Western Yacht Club объявил о решении перенести на 2021 год знаменитую трансатлантическую гонку Ostar and Twostar, также запланированную на май.

920


A new plywood Class Mini 5.80 Yacht was officially launched today (despite the sudden closure of the HISWA Boat Show in Amsterdam yesterday) and is attracting serious interest from sailors around the world

Hundreds are now waiting for the release of building plans (that cost just euro$300) so they can start building their dream.

"We are surprised and excited at the level of interest and passion expressed for this little plywood Mini-Mini that I love and cannot wait to sail" said Don McIntyre Founder of the Mini 5.80 Class. "we have schools talking about building fleets, friends getting together to build two or three side by side and yacht clubs wanting to know more. Even Top name sailors are looking to have some fun on a simple boat for a change, where the human element is more important than the technology. This little yacht with a big heart, for even bigger adventures has a strong future for sure!"

The concept for this unique One Design Class 5.80-meter yacht developed by Australian Adventurer Don McIntyre (organizer of the GoldenGlobeRace.com and OceanGlobeRace.com) and designed by Polish sailor Janusz Maderski, goes against the modern trend of High-Tech, extreme foiling yachts. Instead, it returns to the most basic principles of a simple, strong, safe and affordable ocean-going Mini Racer, that anyone can build using simple tools.

It also tows behind a family car and can easily ship in a 20ft container to, or from international events. This idea resonates well with sailors young and old, who had over the years been left behind in the rush for ultimate speed with corresponding extreme budgets costing 10x more. Messages of support for this Class Mini 5.80 are arriving from excited sailors everywhere.

International and National Class Associations are being established to support local racing and International events.

The Class Mini 5.80 Association has established controls and simple guidelines to monitor construction, with all owners required to create an Online blog, including clear photos and descriptions of their build process.

Building materials are specified, simple surveys are carried out on the steel plate lead bulb keel, critical rudder and chain plate components are supplied by the 5.80 Class and minimum build weights set and checked.

On March 21st Mini 5.80 plans will be released to experienced builders ONLY. First time amateurs will need to wait until June 1st to receive their Plans. This allows time for them to watch and learn from Online Blogs of the first and second prototypes (one building in Poland by Piotr Czarniecki for Don McIntyre and a second built with well-known Dutch timber boat builders KOLIBRI.) which take approx. 500 hours to build. Other builds will quickly be under way in France, Australia, Argentina, Russia, America, Italy, Britain and Spain, so language will not be a problem.

Sailing events, including a planned Solo 5.80 Transatlantic Race in Nov. 2021 from Portugal to the Caribbean and a world first Mini Globe Race (Via Panama) in 2024, will require minimum sailing experience standards and skipper training, specified safety equipment and boat surveys to minimize risk. All the details are available on the website opening today for the first time.

Note: A few sailors have mentioned that the name Class Mini 5.80 may cause confusion with Classe Mini 6.50. In the spirit of sailing and goodwill, not wishing to cause confusion, we have entered discussions with the Mini 6.50 Association on a way forward, so both parties enjoy the freedom of the Oceans and challenging events.

by Don McIntyre

921

this topic in English


Презентация яхт нового ClassMini 5.80, которая должна была состояться в минувшую субботу во время HISWA Boat Show в Амстердаме, не состоялась – по той простой причине, что в пятницу вечером выставку закрыли (как нетрудно догадаться - из-за коронавируса)

Но и без презентации ClassMini 5.80 стал сенсацией: уже более трех сотен (!) любителей паруса обратились к учредителю класса Дону Макинтайру с вопросом – когда начнется продажа пакета чертежей яхты. Пакет этот, кстати, обойдется всего в 300 евро.

Тут стоит напомнить некоторые факты:

Дон Макинтайр - организатор кругосветных гонок одиночников Golden Globe Racе  (следующая состоится в сентябре 2022 года), а также Ocean Globe Race-2023 - кругосветки в честь 50-летия (1973) проведения первой Whitbread Round the World Race (в этой гонке смогут принять участие яхты, построенные не позже 1988 года).

И вот теперь Макинтайр подготовил очередную сенсацию. Потому что осенью 2024-го, по его планам, должна стартовать кругосветная Mini Globe Race на яхтах класса Mini 5.80, которая отправится из одного из европейских портов вокруг света - на Запад, через Панамский канал, а далее по маршруту: Маркизовы  острова – Таити – Тонга – Купанг (город в Индонезии на Западном Тиморе) – Маврикий - Кейптаун  - Кабо-Верде – и финиш где-то в Европе.

Весь маршрут кругосветки будет поделен на 6 этапов с короткими – в несколько дней – остановками для отдыха и ремонта. Примерная длина гонки – 26400 морских миль. Планируется, что ее можно будет преодолеть за 400 дней.

Первую яхту нового класса сейчас строит его разработчик – польский яхтсмен Януш Мадерский. Испытания судна должны начаться в июне. Отметим, что конструкция проста и одновременна надежна. По мнению Макинтайра, самостоятельно построить яхту можно будет примерно за 500 часов.

«Мы поражены тем, что одна только идея этой яхты вызвала у любителей паруса такой интерес, – заявил Макинтайр в интервью www.sail-world.com. – К нам обращаются клубы и школы, множество простых любителей паруса, но в то же время и известные мастера, которые устали от технологических новинок и хотят отдохнуть, пересев на совсем простую  лодку. Что ж, у этой маленькой лодочки поистине большое сердце. И, уверен, большое будущее!»

Подробности – на сайте

Источник

922


Список регат, которые отменяют или переносят на более поздние сроки, продолжает расти, как снежный ком. Вот последние новости

12 марта власти Балеарских островов объявили о решении отложить (на неопределенное время, возможно – и вовсе на 2021 год) проведение в Пуэрто-Порталс на Мальорке регаты IV Copa del Mediterráneo среди яхт класса «Дракон», которая должна была состояться 20 – 22 марта.

Регата, надо сказать, большая, престижная, в ней планировали принять участие более 50-ти команд, в том числе 5 экипажей под российским флагом.

Более того, сгустились тучи и над чемпионатом Европы в том же классе, который так же должен пройти в Пуэрто-Порталс – с 20 по 26 апреля. Решение о судьбе чемпионата будет объявлено после 20 марта.

А вот еще одну представительную регату отменили уже сейчас – речь об этапе серии 44Cup в Портороже (Словения), запланированном на 22 – 26 апреля.

Напомним, что в гонках этой серии принимают участие 9 яхт скоростного класса RC44, причем три из них ходят под российским флагом.

За последние сутки список регат, организаторы которых решили отменить или отложить соревнования, вновь увеличился. Причем значительно

Начнем с решения владельцев стремительно набирающей популярность гоночной серии SailGP отменить этап в Сан-Франциско 2 – 3 мая.

СЕО серии знаменитый Рассел Куттс заявил по этому поводу: «Мы, конечно, жутко огорчены, но иного выхода у нас просто не было. Здоровье и безопасность людей – наша первейшая цель. Мы, безусловно, попробуем сохранить в нынешнем году общее количество этапов SailGР, но пока трудно сказать, удастся нам это или нет».

ххх

Теперь о Кубке «Америки» - точнее, ос первом этапеа гоночной серии America's Cup World Series, первый этап которой должен был состояться в Кальяри на Сардинии 23 – 26 апреля. Но – не состоится (естественно, по вине пандемии коронавируса), о чем вчера в официальном коммюнике сообщила принимающая сторона – итальянская команда Luna Rossa.

Отменили – и отменили, решит читатель. И будет неправ, потому что проблема куда сложнее, чем может показаться.
Вслед за апрельским этапом серии в Кальяри должен состояться еще один – 4 – 7 июня в английском Портсмуте. Но теперь, получается, «подвис» и он. Есть ли смысл новозеландцам и американцам перегонять свои лодки в далекую Европу, теряя массу драгоценного тренировочного времени, ради единственной регаты, которую, вполне вероятно, в свою очередь могут отменить?

Очевидно одно: нужно кардинально менять календарь America's Cup World Series. Сейчас над этим вопросом ломают головы боссы Кубка «Америки». И честно признаются, что ответа у них пока нет.

ххх

А вот и отмена регаты, которая напрямую касается российских яхтсменов. Совет директоров престижной гоночной серии 52 Super Series принял решение отменить этап в Кейптауне, который должен был состояться 31 марта – 4 апреля. Одновременно этот этап являлся чемпионатом мира-2020. Теперь для чемпионата будут искать другую жилплощадь.

ххх

Не состоится и 5-й этап Зимней серии класса SB20 в Кашкайше (Португалия), запланированный на 28 – 29 марта.

ххх

Всемирный совет яхт класса ILCA (до недавнего времени – Laser) постановил, что чемпионат мира 2020 ILCA Laser Masters World Championship в Джилонге (Австралия) проведен не будет. До регаты (21 – 28 марта) было уже – рукой продать, многие гонщики успели прибыть в Австралию, и тут…

ххх

В общем, от мирового календаря регат мало что осталось. Полнейший разгром. Подумать только, все эти беды принес неведомый и невидимый коронавирус. И ведь мы еще ничего не сказали об отмене по всему миру многочисленных боут-шоу! Там та же картина.

И вот вам новость в заключение – так сказать, чтобы картина была полной.

В связи с распространением коронавируса Международная федерация паруса - World Sailing - отменила свою чрезвычайную генеральную конференцию, которая должна была состояться в Лондоне 2 мая.

Источник

923
Your topic / Svea and Topaz Collide in Antigua
« : 13.03.2020, 22:15:03 »


J Class sailing yachts Svea and Topaz have been involved in a serious collision at the Superyacht Challenge Antigua.

A video circulating on social media shows 43.6 metre Svea riding over the stern of 42.6 metre Topaz, forcing a member of crew overboard in the process.

According to the J Class Association, the incident occurred just before the start of the first race on March 12. In a short statement, the association said two crew members were injured and have received medical attention. Both boats sustained damage and had to immediately retire from the race.

As a result of the incident Svea and Topaz have both withdrawn from this year's Superyacht Challenge Antigua. The dramatic footage was captured on board fellow J Class yacht Velsheda.

Both Topaz and Svea are race veterans and have competed against each other in a number of international sailing regattas, including the St Barths Bucket and the Superyacht Cup Palma.

Built by Vitters, Svea was launched in 2017 making her the newest member of the J Class fleet. Topaz is also a modern J Class, and is based on an unbuilt 1935 Frank Paine design. She was delivered by Holland Jachtbouw in 2015.

by Holly Overton

924

this topic in English

По данным Ассоциации класса J, инцидент произошел как раз перед началом первой гонки 12 марта. В кратком заявлении ассоциации говорится, что два члена экипажа получили ранения и им оказана медицинская помощь. Обе лодки получили повреждения и выбыли из гонки.

925


Организаторы кругосветной гонки Ocean Race наконец-то объявили точный маршрут

Гонка стартует в октябре 2021 года в Аликанте, пройдет через 8 городов и финиширует в 2022 году в Италии, а точнее в Генуе.

Полный маршрут Ocean Race 2021-22:

Аликанте, Испания – Старт
Кабо Верде
Кейптаун, ЮАР
Шэньчжэнь, Китай
Окленд, Новая Зеландия
Итажаи, Бразилия
Ньюпорт, США
Орхус, Дания
Гаага, Нидерланды
Генуя, Италия – Гранд-финал

Впервые в истории Ocean Race к конге будут допущены не только монотипные яхты класса VO65, но и скоростные фойлинговые IMOCA 60.

„Маршрут протяженностью 38 000 миль включает в себя на 2 этапа меньше в отличии от предыдущей гонки. Но у каждой из команда будет возможность вписать себя в историю этой гонки на одном из двух этапов, проходящих через Южный Океан.“ – Йохан Сален, управляющий директор Ocean Race

Источник

926


Океанологи рассказали, что это связано с его "съедобным" запахом

Морские черепахи проглатывают пластиковый и прочий антропогенный мусор, который плавает в водах Мирового океана, преимущественно из-за его "съедобного" запаха. К такому выводу пришли океанологи, статью которых опубликовал научный журнал Current Biology.

"Мы впервые показали, что заставлять животных съедать этот мусор может запах океанического пластика. Нам часто попадаются черепахи, чей пищевод частично или полностью забит подобным пластиком. Часто это приводит к тому, что рептилии заболевают и оказываются заточенными на берегах", – рассказал один из авторов исследования, профессор Университета Северной Каролины в Чапел-Хилл (США) Кеннет Ломанн.

Каждый год в сточные воды и на свалки попадает примерно 300 млн тонн пластикового мусора, большая часть которого не разлагается почвенными микробами и остается в почти нетронутом виде на протяжении десятков и даже сотен лет. Когда этот мусор попадает в Мировой океан, он сбивается в огромные кучи, подобные так называемому "Большому мусорному пятну" в Тихом океане.

Поэтому последние полвека экологи и океанологи часто в шутку называют "пластиковым периодом" из-за огромного количества микрофрагментов полимеров в водах Мирового океана. Как показывают наблюдения ученых, эти частицы долго не задерживаются в воде: по всей видимости, их съедают морские обитатели.

"Пищевая ловушка"

Ломанн и его коллеги много лет наблюдают за миграциями головастых морских черепах (Caretta caretta), которые обитают на западном побережье США и в других регионах акватории Тихого океана. Изначально ученых интересовало то, как работает "биокомпас" черепах, благодаря которому они во время каждого сезона размножения находят тот пляж, где родились.

Наблюдая за рептилиями, биологи обратили внимание на то, что морские черепахи проглатывали большие количества пластикового мусора, частицы которого присутствуют как в приповерхностных, так и в глубинных водах Тихого океана. Ломанн и его команда попытались выяснить, с чем это было связано.

Поймав полтора десятка молодых черепах, ученые проследили за их реакцией на кусочки свежего и достаточно старого пластикового мусора из открытого океана, еду, ароматические пищевые добавки, воду и другие раздражители. Эти опыты показали, что рептилий в одинаковой степени привлекала еда и старый пластик, но не остальные предметы.

"Мы выяснили, что морские черепахи реагируют на запах, который исходит от обросшего бактериями и водорослями пластика, примерно таким же образом, как они воспринимают различные вкусовые добавки и пищу. Это говорит о том, что рептилий привлекает не вид, а запах пластика. Подобная ароматическая ловушка объясняет то, почему морские черепахи так часто съедают пластиковый мусор и запутываются в нем", – объяснил Ломанн.

Какие именно молекулы и вещества из разлагающегося пластика привлекают внимание рептилий, ученые пока не могут сказать. Они планируют узнать об этом больше в ходе последующих экспериментов с черепахами, а также детального изучения химического состава этих частиц мусора.

Источник

927


Совершающая кругосветную экспедицию яхта "Сибирь", которая достигла берегов Антарктиды, стала заложником Белого материка. Из-за неисправного двигателя и шторма легкий парусник оказался неспособен преодолеть "кладбище кораблей" - пролив Дрейка.

На выручку сибирякам пришел российский корабль "Академик Трешников". Его команда уже погрузила яхту на борт. Сегодня "Академик Трешников" поднимет якорь, взяв курс на большую землю.

- Капитан подтвердил, что имеет задание от Арктического и Антарктического научно-исследовательского института (ААНИИ) доставить нас до Монтевидео, - сообщил "РГ" капитан яхты "Сибирь" Сергей Щербаков. - Правда, разгрузка должна произойти вне экономической зоны Уругвая, это 200 миль от берега. Наша задача - полностью отремонтироваться за предстоящий переход. Работы предстоит много, но мы должны справиться. Настрой у матросов боевой.

Светлана Сибина

928


Вторая в истории регата Women’s SAILING Champions League пройдет с 23 по 25 октября в Португалии, гонки примет Clube Naval de Cascais, сообщает сайт лиги

Движение парусных Лиг набирает всё большую популярность и среди женских экипажей. Первая регата Women’s SAILING Champions League состоялась в 2018 году и положила начало для развития движения женского парусного спорта в формате SCL во всем мире. В Дании, в частности, был запущен проект Women on Water (WoW). В 2019 году регаты среди полностью женских экипажей были проведены в Австрии, Франции, Германии, Швейцарии, США и Великобритании.

России для участия в Women’s SAILING Champions League 2020 предоставили wild card. Участниками второй женской регаты станут гонщицы 20-ти Национальных парусных Лиг. Соревнования пройдут на яхтах класса SB20.

За дополнительной информацией заинтересовавшиеся команды могут обратиться по адресу coordinator@rusnsl.com

930


This is an extract from Jimmy Cornell’s book “200,000 Miles – A Life of Adventure“

Choosing a boat for offshore cruising is not a decision to be taken lightly. I have researched this topic on dozens of rallies, speaking to hundred of skippers. Everyone you speak to will have a different point of view about which boat is best and why, but few question the importance of getting it right.

No matter what your budget, there is a bewildering array of choice and a number of important decisions to make, any one of which could severely impact the enjoyment and eventual success of your voyage.

What follows may serve as a checklist for first-timers as well as seasoned ocean sailors in helping to decide the essential elements concerning safety, comfort, performance and functionality, looking at the hull, deck, rig and interior.

Size of boat



Deciding on the size of a boat is not only the most important choice, but also the most difficult, and it is here that most serious mistakes are made.

Some people choose a boat that is too large for their requirements, too difficult to handle short-handed and more expensive to run and maintain. Electric winches, furlers and bow-thrusters have made larger boats much easier to handle, but ask yourself this: ‘Can I sail this boat with just my partner or, in an emergency, on my own?’

But having said all that, my research shows that more owners complain about their boat being too small. It is a well-known fact that lack of space or privacy can have a negative effect on morale and lead to friction among crew on a long passage.

Monohull versus multihull



Deciding whether to go for one hull or two is perhaps an even more difficult choice than that of size. With regards to three hulls – I am yet to be persuaded that trimarans are suitable to be sailed on offshore passages by a small family crew.

In the early days there were similar doubts about the suitability of catamarans for offshore sailing, but their design has greatly improved, architects have put a lot of thought into their safety, while builders have done their best to produce strong, seaworthy craft. Their ever-increasing popularity among long-distance cruisers is the best proof of that. As they have many advantages over a monohull of the same length, I have an open mind on the subject of one hull or two.

However, those who plan to set off in a catamaran on a long voyage must choose their route carefully to minimise the risk of encountering dangerous weather. Always observe the safe seasons, and be aware of a catamaran’s weak points. Catamarans are much less forgiving than monohulls when weather conditions deteriorate. A catamaran needs to be helped to overcome extreme conditions, whereas a well-found monohull can be battened down and left to its own devices.

Rudders

According to various search and rescue authorities and figures compiled by the ARC and other offshore rallies, more cruising boats have been abandoned in the last 30 years because of rudder failure than for any other reason.

A recent example is that of the yacht Dove II, which lost its rudder 400 miles east of Barbados while on passage to the Caribbean in December 2016. The crew, a couple with their children and another crewmember, were unable to improvise an emergency steering system and had to be rescued, abandoning the boat.

Rudders are an essential design feature that should dictate the choice of boat. Suspended rudders have gradually migrated from racing to cruising boats and, unprotected by at least a partial skeg, are extremely vulnerable. If you cannot avoid a boat with this kind of rudder, at least insist that the lower half of the rudder is sacrificial, as this is where it is most likely to be hit by debris.

Regardless of the type of rudder, there must be an adequate emergency backup steering system that is easy to set up and known to all members of the crew.

On my Garcia Exploration 45, Aventura IV, a boat that I helped to design to my exact specifications, the two aluminium rudders are supported by skegs. As an added protection, the upper section of the rudder blades is made of light composite material that will crumple and compress without causing any damage to the hull itself.

This is exactly what happened in a collision with a large lump of ice in the Arctic and the rudder continued to function normally for several thousand miles until repairs could be made.

Keel, draught and displacement



In all my research on the subject of ideal draught and keel type, there was a consensus that a fixed keel may be better suited for ocean passages, whereas shallow draught, whether with a shorter keel and bulb or a centreboard arrangement, was preferable when cruising.



My two last boats had a centreboard and I can state unequivocally that both from the safety and convenience point of view, a centreboard works perfectly, both when exploring shallow areas and on passage.



Displacement should be a serious consideration for those interested in sailing performance, as I know too well from personal experience. At nine tons for her 36ft, my first Aventura was on the heavy side and an indifferent sailor in light winds.



I was determined to get a boat with a lighter displacement for my third Aventura. Indeed Aventura III’s designed displacement of 9.5 tons for a beamy 43-footer was as close to perfect as possible and I always made sure to keep her weight down to a reasonable level.

Hull material



As in the case of displacement, unless hull material is put at the top of the list of priorities, or you order a one-off, this is another decision that may be taken out of your hands. In most cases boats are built in the most suitable material the architect and builder have agreed upon.



For a long voyage the builder might be persuaded to put some additional strength in critical areas, so it is worth discussing this as early as possible in the process so that such modifications can be done during the initial building stages.



Metal hulls, whether steel or aluminium, are attractive for their intrinsic strength, but there are disadvantages to both materials as well. Steel hulls and decks need good initial preparation for painting, and then careful maintenance throughout the boat’s lifetime.



In the case of aluminium hulls, some people may be concerned about the risk of electrolytic reaction. This is quite unjustified: modern alloys as well as building methods have taken care of that.

Sails

For a long voyage one should make sure that the mainsail is made as strong as possible, with double, ideally triple UV-resistant zigzag-stitching and protection patches in the areas where the sail may touch the spreaders when fully let out. The furling foresail(s) should be provided with anti-UV strips.

I have considered the subject of the type of mainsail on a cruising boat and have no doubt that a fully battened mainsail, with slab reefing, is still the best answer for those who are interested in performance.

Mainsail furling systems have evolved, and some of the boom furling arrangements combine the best of two worlds, by offering a quick and easy way to reduce sail surface, and, as the furling mainsail is provided with battens, the loss of performance is quite minimal.

Spinnakers should be provided with adequate dousers or it will be difficult to drop them in a squall when this needs to be done quickly. While there isn’t much to choose between well-cut spinnakers, some dousers are better than others. Ideally, as on the Parasailor, the collar should be rigid and not made of soft material. The douser collar should also have a wide enough mouth to snuff the spinnaker easily.

Various light weather sails, such as asymmetric spinnakers, code zeros, cruising chutes, gennakers etc, come with their own furling gear, and can be a useful addition to the sailing wardrobe, as they are relatively easy to set up and take down on a short-handed boat.



Rigging



Initially I was determined to have a cutter rig on Aventura IV, but was eventually persuaded that a fractional rig with swept-back spreaders would be more efficient than a standard cutter rig. Indeed, the Solent jib performed very well when close-hauled and the mast was also much better stayed than on the previous Aventura.

But I still insisted on a split rig, with a staysail set on an inner forestay to be used in stronger winds. It was a good solution and reinforced my conviction that the flexibility provided by a two-foresail configuration is a major advantage on any boat over 40ft.

While setting up the running rigging it is a good idea to have a close look at the existing deck layout and the run of the various sheets and lines, which should have a clear unobstructed run back to the cockpit helped by turning blocks at critical points.



As to halyards, the mast should have enough dedicated channels for spinnaker and foresail halyards, and their backups. On Aventura IV, the mainsail halyard was of Dyneema non-stretch material and I decided to have the boom topping lift from the same material so as to have a permanent backup for the mainsail halyard.

I always prefer to have two spinnaker halyards so they can be used on the lee side when the sail is hoisted. The same halyards were used for the code 0 sail.

Deck layout

An efficient and functional deck layout is an essential safety feature that allows me and my crew to do most of the sail handling jobs from the cockpit. It is essential that the lines coming to the cockpit are colour coded and brought to individual clutches. The same goes for the control lines from the furling gear. Some production boats fail badly in this respect.

For tradewind conditions, use a fixed pole when running or broad reaching. It is a simple and efficient system that I have used on all my boats, and one I highly recommend.

For efficient sail handling, especially when short-handed, electric winches are almost indispensable. For example, when a foresail needs to be furled quickly before a squall arrives, the furling line can be wound on the electric winch at the touch of a button, while the other hand can ease the sheet gradually as the sail is being furled. This effortless operation rarely takes more than one minute. It works equally well when reefing the mainsail from the cockpit, with the reefing line being hauled in by the electric winch while the halyard is paid out manually.

Interior comforts

Comfortable sea berths are essential on an offshore passage and there should be at least one all-weather bunk for the person off watch. As we normally spend most of our day sitting, serious thought should also be given to comfortable seating both in the main cabin and cockpit.

One aspect that is easily neglected if planning to sail with crew is to have two heads compartments.

Good insulation as well as adequate ventilation with sufficient hatches and dorade boxes for rough weather are features often missing on production boats built for temperate climates. They are vital for cruising in the tropics. Good ventilation and sound insulation are essential for the engine room.

A well thought-out galley should be a priority. Compact, U or L-shaped galleys are to be preferred over open-plan ones. There should be sufficient storage space in the immediate area of the galley so that all essential items are within easy reach.

Cockpit protection

Good cockpit protection was one of the main items mentioned by the surveyed captains when questioned about essential features on an offshore cruising boat.

Some designers have managed to provide this useful feature by incorporating a hard dodger without spoiling the overall looks of the boat, but the majority continue to be limited to soft dodgers.

Engine location and size



The engine location and general accessibility are features that can easily be overlooked although they should be a high priority. All points that need regular inspection or maintenance should be easily accessible. Equally important is easy access to the main components: alternator(s), belts, starter motor, seawater pump and impeller, injectors, oil changing, fuel and oil filters, engine intake seacock, seawater trap, transmission and stern glands.

This is a very tall order and few production monohulls under 40ft would meet half of those requirements. This is one aspect where catamarans win hands down as their engines are normally located in the stern, and in most cases there is enough space around the engine to make them accessible from all sides.

Most cruising sailors, and that includes me, reckon their boat needs a bigger engine. The old yardstick has always been one horsepower per foot of length. Some prefer a slightly higher ratio of 1.2hp per foot of length. Others use a different yardstick by aiming for 5hp per ton of displacement. I broadly agree with the latter.

Safety

Whenever I am invited to express an opinion on a yacht, I always start by looking at the boat primarily from the safety point of view. Very few boats satisfy me on all the following questions:

- How well protected is the cockpit?

- How exposed is the person at the helm?

- How safe is it to work at the foot of the mast or on the foredeck?

- Are there sufficient handrails provided?

- Do stanchions and lifelines look strong and reliable?

- How dangerously low does the boom pass across the cockpit?

- How easily accessible is the main bilge and is it provided with a pump of adequate capacity, as well as an emergency backup?

- How accessible is the steering mechanism and what provision has been made for an emergency?

- Is the liferaft stowed in an easily accessible place from where it can be launched by the weakest member of the crew?

- How can the dinghy be stowed safely while on passage?

- How easily accessible is the anchor chain?

- How easy it is to board the boat from the water or retrieve an overboard person?

Final decision

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein

This is why it is so important to learn not only from your own mistakes, but also from those made by others. At one recent rally it struck me that many of the participants’ boats were well prepared, yet they themselves were not. Too much seemed to have been neglected or left until the last minute, from onboard email capability to essential spares, not to speak of a backup for the autopilot.

I discussed this subject with an old friend whose comments perfectly echo my own views: “We have the great advantage of having started off by sailing on simple boats with no sophisticated equipment. Once you have sailed on such a boat you can easily adjust to a more sophisticated boat, but not the other way around. ”

There is certainly a bewildering choice of yachts and equipment available today, but if you consider the essential features listed here and then prepare yourself and your chosen yacht as thoroughly and as early as possible, you will be in better shape for completing long voyages in greater safety and comfort than we were when we first started off.

By Jimmy Cornell

Страницы: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 197

* Интересно почитать

* Поиск по сайту


* Двигатель торговли

* Активные авторы

Craus Craus
4006 Сообщений
bigbird bigbird
2972 Сообщений
grebenshch
595 Сообщений
Grumete Grumete
392 Сообщений
root root
269 Сообщений

* Кто онлайн

  • Точка Гостей: 528
  • Точка Скрытых: 0
  • Точка Пользователей: 0

Нет пользователей онлайн.

* Календарь

Апрель 2024
Вс. Пн. Вт. Ср. Чт. Пт. Сб.
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 [27]
28 29 30

Нет ближайших событий.

* Ваша Реклама

Здесь может быть Ваша реклама!

* Мы на Pinterest

SMF spam blocked by CleanTalk
Защита SMF от спама от CleanTalk
SimplePortal 2.3.6 © 2008-2014, SimplePortal